Вітаю на блозі словесника. Сподіваюся, що інформація буде цікавою та корисною для Вас

Вітаю на блозі

вівторок, 3 січня 2017 р.

Електронні освітні ресурси на уроках української словесності




Інноваційні технології – це цілеспрямований системний набір прийомів, засобів організації навчальної діяльності, що охоплює весь процес навчання від визначення мети до одержання результатів. Система ґрунтується на внутрішніх умовах навчання. Тому «педагогічні технології» пов’язані з ідеями і досвідом психології, соціології, системного аналізу тощо.
Останнім часом особлива увага приділяється розвиткові творчих здібностей учнів. Психологи встановили, що найбільша кількість галузей людської діяльності стартує у творчому плані саме у вік молодості. У вік молодості людина прагне відкривати найбільшу кількість джерел, що дають естетичне, інтелектуальне та моральне задоволення.
Актуальним є питання створення належних умов і залучення цілеспрямованих заходів щодо розвитку пізнавально-творчих здібностей учнів. Тут треба ураховувати принципи:
-         індивідуальне й диференційоване навчання з наданням можливості вибору завдань учнів;
-         постановка й вирішення проблемних і творчих ситуацій;
-         діалогічность і комунікативність навчання з метою розвитку комунікативних здібностей учнів;
-         створення психологічно сприятливого клімату в колективі, коли викладач і учень виступають активними й взаємодіючими суб’єктами діяльності.
Комп’ютери, як відомо, використовують сьогодні практично в усіх галузях суспільного життя. Тому й можливості використання цих технологій у навчальному процесі, на нашу думку, є невичерпними. Винятку не становить і галузь вивчення української мови та  літератури.
Нові інформаційні технології кардинально вплинули на всю систему освіти, зачепивши її зміст, форми і методи навчання, що привело до зміни вимог щодо моделі випускника школи. 3 моменту використання у сфері освіти мережевих (сіткових) технологій, онлайнових баз даних, комп’ютерного моделювання стало можливим навчати учнів не лише працювати в Інтернеті з метою засвоєння навчального матеріалу, але й використовувати його ресурси для розвитку власного творчого потенціалу. Комп’ютерні технології дають змогу кожному школяреві можливість самореалізації в різних видах діяльності, створюють умови для самовизначення особистості в інформаційному суспільстві.
Серед комп’ютерних засобів навчання широко використовуються на уроках української мови та літератури електронні підручники,  словники й довідкова література, екскурсії віртуальними музеями, динамічні таблиці, літературні портрети, виконання онлайн тестів з предмету, орфографічний практикум.
Перед вчителем постає цілий ряд питань, які потрібно вирішити для ефективного та найбільш оптимального застосування інформаційних технологій на уроці. Цьому має передувати підготовчий етап, коли учні знайомляться із суттю проблеми, спільно із педагогом знаходять шляхи її вирішення, отримують можливість запланувати кінцевий результат. Тобто, впроваджуємо елементи «переверненого навчання».
Досить актуальними в цьому плані був і залишається метод проектів як педагогічна технологія, зорієнтована не на інтеграцію фактичних знань, а на їх застосування і набуття нових. Так, під час вивчення літератури рідного краю, учні вчилися знаходити та відбирати необхідний інформаційний матеріал, систематизувати та оцінювати його якість, проводити онлайн анкетування та обговорення. Кінцевим результатом цієї роботи став електронний посібник «Поети рідного краю».
Під час вивчення біографії письменників буде цікавою віртуальна екскурсія. Інтернет ресурси пропонують цілий ряд віртуальних музеїв, матеріали яких будуть доречними у роботі вчителя-словесника:
-         віртуальна екскурсія Музеєм історії Острозької академії;
-         віртуальна екскурсія музеєм-садибою Івана Котляревського у Полтаві;
-         віртуальна екскурсія літературно-меморіальним музеєм Григорія Сковороди;
-         віртуальна екскурсія Музеєм Уласа Самчука.
Після таких екскурсій доречно розпочинати роботу над створенням літературного портрету, до складу якого може бути внесені і власні творчі доробки учнів, так фактичний матеріал, мультимедіа, що пропонують освітні Інтернет ресурси. 
Цікавою для дітей стала робота з динамічними таблицями. Цей вид діяльності можна застосовувати  під час вивчення нового матеріалу, узагальнення та систематизації знань, пошуків вирішення завдань проблемного характеру, корекційних практикумів. Таблиці можуть бути найрізноманітнішими: виправити стилістичні, орфографічні чи пунктуаційні помилки; здійснити порівняльну характеристику творів, героїв, художніх засобів тощо; узагальнити відомості з теми. Звичайно, вчитель має врахувати, що не всі учні будуть відповідально ставитися до такого роду завдань. Завжди існує ризик того, що необхідні відповіді будуть механічно підібрані з Інтернет ресурсів.
Під час вивчення мови та літератури в 5 – 6 класах вчитель прагне врахувати особливості дітей молодшого підліткового віку, які продовжують сприймати життя як гру, та створити ігрову ситуацію на уроці. В такому випадку можна використати LearningApps.org – онлайн сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи. Їх можна використовувати в роботі з інтерактивною дошкою, або як індивідуальні завдання  для учнів. Літературні диктанти, встановлення відповідності, пазли, хто швидше, голоси поетів, день сміху, портрет літературного героя – стануть цікавим доповненням до уроку або ж частиною домашнього завдання та самопідготовки. Інтерактивні ігри допоможуть і випускникам у підготовці до ЗНО.




Список використаних джерел

1.     Дементієвська Н.П., Морзе Н.В. Комп’ютерні технології для розвитку учнів та вчителів // Інформаційні технології і засоби навчання: Зб. наук. праць / За ред. В.Ю.Бикова, Ю.О.Жука. – К.: Атака, 2005
2.     Мадзігон В.М.. Проблематика та перспектива інформатизації освіти. – К., 2006. –  112 с.
ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ

Немає коментарів:

Дописати коментар