Вітаю на блозі словесника. Сподіваюся, що інформація буде цікавою та корисною для Вас

Вітаю на блозі

середу, 14 жовтня 2020 р.

8 клас 15.10.2020

Тема. Простий і складений присудок (іменний і дієслівний). Способи вираження

 Лінгвістичний диктант і взаємоперевірка

1.Підмет – головний член двоскладного речення, який означає…

2. За способом вираження присудки поділяються на…

3. Визнач і запиши підмет у реченні: В степу вже літо розмовляло з вереснем.(Ліна Костенко).

4. Визнач і запиши підмети у реченні: Учений іде, а неук слідом спотикається.

5. Визнач і запиши підмет у реченні: Жити – Вітчизні служити.

6. Визнач і запиши підмет у реченні: Спати без задніх ніг – улюблена справа Андрія Максимовича.

 Робота з таблицями

 

                                             Види присудків

Простий дієслівний присудок

 

     Складений дієслівний        Складений іменний

 

Гроза проходила десь поруч. (Ліна Костенко).

 

Я сорочку з бабиної скрині привезла із рідного села. (В.Ковалівська)

 

Хай мовчать Америки й Росії, коли я з тобою говорю! (В. Симоненко).

 

Битва гриміла день і ніч. (О.Довженко)

Ми в світ прийшли успадкувати славу, діла, і думи, й чесні мозолі… ( І. Нехода)

 

Федько брехати не любить. (В.Винниченко).

 

Всі продовжували  дивитися на двері. (Гр.Тютюнник)

 

І рад би вовк в якісь ворота скочить (Л.Глібов).

 

Дитино, вмій прощати!

 

Дід Захарко був коваль (О.Довженко).

 

«Гуси-лебеді летять» - цікава повість. (М.Стельмах)

 

Лиш боротись значить жить. (І.Франко)

 

Життя здавалося тоді вічно щасливим. (Гр.Тютюнник)

 

 

 

Способи вираження простого присудка

Простий присудок виражається

формами дієслів дійсного способу в теперішньому, минулому і майбутньому часі

формами дієслів

наказового та умовного способів

фразеологізмом

Біля сухого дерева й сире горить. Ложка дьогтю зіпсує бочку меду (Нар. творчість)

Нехай цвітуть про тебе співи... (В. Сосюра). Поїхав би я в гості, та люди не кличуть (Нар. творчість)

Весна вступила у свої права.

Списати, підкреслити граматичні основи, визначити види присудків та способи їх вираження.

1.Спочатку хлопці вагалися, але сьогодні остаточно й твердо задумали йти на фронт. 2. У головній залі на Софійку хлюпнула хвилююча легка мелодія. 3. Колишній замок, видно, був розкішний. 4. Од переляку на його лобі виступив холодний піт. 5. Край дороги синіли чагарі достиглого терну. 6. Серед ночі той путівець міг намацати копитами тільки кінь.

 

 Тести

1. Визначте тип присудка в реченні: Він мав намір відвідати місто.

А  Простий дієслівний.    Б Складений дієслівний.         В Складений іменний.

2. Вкажіть речення з простим дієслівним присудком.

А  Хай квітне земля!        Б  Ми будемо писати твір.       В Скоро прийде літо.

3. Визначте присудок у реченні: Тривалий час бути під їхнім впливом небезпечно.

А   Бути під впливом.        Б  Бути небезпечно.        В  Бути під впливом небезпечно.

4. Визначте синтаксичну роль інфінітива в реченні: Його вчили жити чесно.

А  Присудок.                      Б Додаток.                        В  Обставина.

5. Однорідними присудками ускладнено речення
А Звитяги наші, муки і руїни безсмертні будуть у її словах.
Б
 За тобою завше будуть мандрувати очі материнські і білява хата.
В Місто не знало спочинку ні вдень ні вночі, а гуркотіло, гомоніло, кипіло.
Г Лози, кручі, висип, ліс — усе блищить і сяє на сонці.

6. Позначити речення, яке має складений іменний присудок?

А  У Михайлівці живуть люди стримані (І. Сенченко).

Б  Чебреці не хвилюються від вітру і не сохнуть від сонця (І. Сенченко).

В  Без застосування одиниць виміру часу люди не змогли б існувати (З кн. «Я пізнаю світ»).

Г  Великдень — день особливий (Л. Орел).

7.  Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним дієслівним присудком.

А   Стежка вузенька (І. Сенченко).

Б Цілий каскад водоспадів можна побачити на річках Пістинці, Яремчі (А. Денисенко).
В   Високе синє небо в лісі здавалося ще дальшим і недоступнішим (Є. Гуцало).

Г   Наша історія — це історія віковічної боротьби українського народу за своє місце під сонцем (М. Горинь).

Завдання: опрацювати параграф 11, виконати вправи 1, 3 ст.39

Немає коментарів:

Дописати коментар