Пряма і непряма мова. Діалог. Цитата. Епіграф
Використовуючи "Тренажер з правопису" повторіть теоретичні відомості теми
Виконати тестову роботу
І рівень (3 б)
1. Вибрати варіант, який є закінченням визначення.
Точно переданий уривок будь-якого висловлювання чи письмового
твору, що наводиться для підтвердження або пояснення своїх думок називається…
А
прямою мовою Б непрямою мовою B діалогом Г
цитатою
2. Вибрати рядок, де є
непряма мова (окремі розділові знаки опущено).
A Боже, яка краса! обізвалась, ні до кого не
звертаючись, тіточка Олена.
Б Ми за дітьми йдемо до жінки, запитуємо Хто
посадив цю тополю? Чи давно вона росте тут?
B Не кидайте хлібом, він святий! – в суворості
ласкавій, бувало, каже дід старий малечі кучерявій.
Г Чоловік запитав, як здоров’я Степаниди
Петрівни, як живеться Семенові, чи не думають вони заводити садок…
3. Вибрати рядок, у якому
цитату записано неправильно.
A «Кобзар», за словами Івана Франка, – це:
ціла епоха в історії духовного розвитку українського народу.
Б Максим Рильський писав, що словник – «пишний
яр, а не сумне провалля».
B Поетеса Л. Костенко зверталася до
сучасників:
…І якби на те моя воля,
Написала б я скрізь
курсивами:
– Так багато на світі
горя,
Люди, будьте взаємно
красивими!
Г «Учитесь, читайте, і чужому научайтесь, й
свого не цурайтесь», – закликав великий поет.
4. Вибрати речення, яке
відповідає схемі «П!» – а. (Окремі розділові знаки опущено).
A Ні, не клич мене, весно, казала я їй, не
чаруй і не ваб даремне.
Б На шляху, прощаючись, Люба сказала Ти б
колись, Михайлику, і до нас заскочив. Ідеш собі з ковзанки, то й заверни в наш
двір.
B Важливо не те, як малюю я,
а що в тому бачать інші сказав Валерій Я ніколи не стану художником. Я це
зрозумів І радий, що зрозумів вчасно.
Г Вмивайся, вмивайся, дитино! квапить мене
мати.
5. Вибрати речення, у
якому розділові знаки при прямій мові поставлено правильно.
A «З щастя та горя скувалася доля» – каже людська
поговірка.
Б «Ну, добре, стримав образу Аркадій Петрович.
– Не одрікаюсь од своїх слів.
B Струна бринить лагідною луною: «Я тут, я
завжди тут, я все з тобою!»
Г «Леоніде, – Адріана відірвала обличчя від
долоні – а ви читали «У пошуках утраченого часу» Марселя Пруста?»
6. Вибрати рядок, у якому
допущено помилку при заміні прямої мови непрямою.
А Мати нагадала Оленці, щоб не спізнитися на
урок.
Б Бабуся попросила онука, щоб сходив до аптеки
за ліками.
В Василь сказав батькові, що в новій школі
дуже цікаво.
Г Золота рибка запитала дідуся, чого йому
треба.
ІІ рівень (3 б)
7. Установити відповідність
між поняттями та прикладами.
1
Пряма мова
2 Діалог
3 Непряма
мова
4 Цитата
А Дідусь підтвердив, що на плесі завжди є
качки.
Б «Мушу йти в полонину, Марічко», – сумував Іван
заздалегідь.
В Відомий науковець Олександр Мельничук
стверджував: «Основною одиницею мови в усіх мовах є речення».
Г - Вставай! Годі спати. Треба вирішити, як
нам жити далі.
- Що? – невторопав з просоння Марусик.
- Ти як хочеш, а я думаю втекти з дому, –
важко зітхнув Сашко Циган.
8. Установити
відповідність між схемами та реченнями (окремі розділові знаки в реченнях
опущено)
1
А: «П».
2
«П? - а. – П!»
3
«П, – а. – П?»
4 «П, – а. – П!»
A А це що таке притишила Соломія до себе Краще
про концерт думай
Б Так, бачу, ти усім тут добре надоїв Кіт
Вовкові сказав Чого ж ти, братику, сюди і забігав
B Вставай, будила Івана Марічка. Вставай і
ходім
Г Що ж я буду в світі Божому діяти сама з
малою дитиною промовила Немидора
Д Я подумав тоді Тіні коротшають так само
непомітно, як і людське життя
9. Установити
відповідність між реченнями та розділовими знаками, пропущеними у них.
1
Кома
2 Тире
3 Двокрапка
4 Крапка
А Що ж не дає мені промовити просто «Так,
доле, ти міцніша, я корюся».
Б «Помилуйте! – йому Ягнятко каже – На світі я
ще й году не прожив».
В «Хто ж ти, братику, будеш?» – зацікавився
Іван.
Г «Мамо – питаю, – то льони цвітуть?»
Д «То ти вмієш тільки реготати? – скрипнув Пилипко.
Так не боюсь я тебе!»
ІІІ рівень (3 б)
Прочитати текст (окремі
розділові знаки опущено). Виконати завдання 10-11 до нього.
Про зозулю складено багато
пісень та легенд.(1) Розповідають,
що жила дівчина, що називалася Зозуля, розумна, вродлива, тільки лінива дуже. (2) Якось послала мати свою Зозулю
брати льон під лісом, а та льон не брала, вилізла на дуба, сіла на гілку
крислату і до хлопців: Ку-ку Ку-ку. (3)
А мати зварила обід та й теж пішла в поле дочці допомогати. (4) А кувала б ти, дочко, доки світу й
сонця закляла мати, коли побачила, що її Зозуля на дубі сидить. (5) Як почула дівчина, що в неї від
прокльону материного крила почали рости, заплакала й полетіла. (6) Але і птахою Зозуля залишилася ледачою: гнізда не в’є, на яйцях
не сидить, дітей не годує, лишень літає лісами, роки людям рахує, сміється,
дівчатам каже, коли вони заміж підуть.(7)
10. Позначити речення, у
якому допущено орфографічну помилку.
11. Позначити речення, яке
відповідає схемі «П!» – а.
ІV рівень (3 б)
12. Скласти діалог «На спортивному майданчику» (8-10 реплік) й записати його, правильно розставивши
розділові знаки.
Речення повинні мати різні
конструкції: пряма мова уживатися і до, і після слів автора, слова автора посередині
прямої мови.
Немає коментарів:
Дописати коментар