Вітаю на блозі словесника. Сподіваюся, що інформація буде цікавою та корисною для Вас

Вітаю на блозі

пʼятниця, 22 травня 2020 р.

Українська мова. 22.05.2020


Пряма і непряма мова. Діалог. Цитата. Епіграф

Використовуючи "Тренажер з правопису" повторіть теоретичні відомості теми

Виконати тестову роботу


І рівень (3 б)
1. Вибрати варіант, який є закінченням визначення.
Точно переданий уривок будь-якого висловлювання чи письмового твору, що наводиться для підтвердження або пояснення своїх думок називається…
А прямою мовою  Б непрямою мовою  B діалогом  Г цитатою

2. Вибрати рядок, де є непряма мова (окремі розділові знаки опущено).
A Боже, яка краса! обізвалась, ні до кого не звертаючись, тіточка Олена.
Б Ми за дітьми йдемо до жінки, запитуємо Хто посадив цю тополю? Чи давно вона росте тут?
B Не кидайте хлібом, він святий! – в суворості ласкавій, бувало, каже дід старий малечі кучерявій.
Г Чоловік запитав, як здоров’я Степаниди Петрівни, як живеться Семенові, чи не думають вони заводити садок…

3. Вибрати рядок, у якому цитату записано неправильно.
A «Кобзар», за словами Івана Франка, – це: ціла епоха в історії духовного розвитку українського народу.
Б Максим Рильський писав, що словник – «пишний яр, а не сумне провалля». 
B Поетеса Л. Костенко зверталася до сучасників:
…І якби на те моя воля,
Написала б я скрізь курсивами:
– Так багато на світі горя,
Люди, будьте взаємно красивими!
Г «Учитесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь», – закликав великий поет.

4. Вибрати речення, яке відповідає схемі «П!» – а. (Окремі розділові знаки опущено).
A Ні, не клич мене, весно, казала я їй, не чаруй і не ваб даремне.
Б На шляху, прощаючись, Люба сказала Ти б колись, Михайлику, і до нас заскочив. Ідеш собі з ковзанки, то й заверни в наш двір.
B Важливо не те, як малюю я, а що в тому бачать інші сказав Валерій Я ніколи не стану художником. Я це зрозумів І радий, що зрозумів вчасно.
Г Вмивайся, вмивайся, дитино! квапить мене мати.

5. Вибрати речення, у якому розділові знаки при прямій мові поставлено правильно.
A «З щастя та горя скувалася доля» – каже людська поговірка.
Б «Ну, добре, стримав образу Аркадій Петрович. – Не одрікаюсь од своїх слів.
B Струна бринить лагідною луною: «Я тут, я завжди тут, я все з тобою!»
Г «Леоніде, – Адріана відірвала обличчя від долоні – а ви читали «У пошуках утраченого часу» Марселя Пруста?»

6. Вибрати рядок, у якому допущено помилку при заміні прямої мови непрямою.
А Мати нагадала Оленці, щоб не спізнитися на урок.
Б Бабуся попросила онука, щоб сходив до аптеки за ліками.
В Василь сказав батькові, що в новій школі дуже цікаво.
Г Золота рибка запитала дідуся, чого йому треба.

ІІ рівень (3 б)
7. Установити відповідність між поняттями та прикладами.
1 Пряма мова
2 Діалог
3 Непряма мова
4 Цитата
А Дідусь підтвердив, що на плесі завжди є качки.
Б «Мушу йти в полонину, Марічко», – сумував Іван заздалегідь.
В  Відомий науковець Олександр Мельничук стверджував: «Основною одиницею мови в усіх мовах є речення».
Г - Вставай! Годі спати. Треба вирішити, як нам жити далі.
   - Що? – невторопав з просоння Марусик.
   - Ти як хочеш, а я думаю втекти з дому, – важко зітхнув Сашко Циган.

8. Установити відповідність між схемами та реченнями (окремі розділові знаки в реченнях опущено)
1 А: «П».
2 «П? - а. – П!»
3 «П, – а. – П?»
4 «П, – а. – П!»
A А це що таке притишила Соломія до себе Краще про концерт думай
Б Так, бачу, ти усім тут добре надоїв Кіт Вовкові сказав Чого ж ти, братику, сюди і забігав
B Вставай, будила Івана Марічка. Вставай і ходім
Г Що ж я буду в світі Божому діяти сама з малою дитиною промовила Немидора
Д Я подумав тоді Тіні коротшають так само непомітно, як і людське життя

9. Установити відповідність між реченнями та розділовими знаками, пропущеними у них.
1 Кома
2 Тире
3 Двокрапка
4 Крапка
А Що ж не дає мені промовити просто «Так, доле, ти міцніша, я корюся».
Б «Помилуйте! – йому Ягнятко каже – На світі я ще й году не прожив».
В «Хто ж ти, братику, будеш?» – зацікавився Іван.
Г «Мамо – питаю, – то льони цвітуть?»
Д «То ти вмієш тільки реготати? – скрипнув Пилипко. Так не боюсь я тебе!»

ІІІ рівень (3 б)
Прочитати текст (окремі розділові знаки опущено). Виконати завдання 10-11 до нього.

Про зозулю складено багато пісень та легенд.(1) Розповідають, що жила дівчина, що називалася Зозуля, розумна, вродлива, тільки лінива дуже. (2) Якось послала мати свою Зозулю брати льон під лісом, а та льон не брала, вилізла на дуба, сіла на гілку крислату і до хлопців: Ку-ку Ку-ку. (3) А мати зварила обід та й теж пішла в поле дочці допомогати. (4) А кувала б ти, дочко, доки світу й сонця закляла мати, коли побачила, що її Зозуля на дубі сидить. (5) Як почула дівчина, що в неї від прокльону материного крила почали рости, заплакала                     й полетіла. (6) Але і птахою Зозуля залишилася ледачою: гнізда не в’є, на яйцях не сидить, дітей не годує, лишень літає лісами, роки людям рахує, сміється, дівчатам каже, коли вони заміж підуть.(7)

10. Позначити речення, у якому допущено орфографічну помилку.

11. Позначити речення, яке відповідає схемі «П!» – а.

ІV рівень (3 б)
12. Скласти діалог «На спортивному майданчику» (8-10 реплік)                          й записати його, правильно розставивши розділові знаки.
Речення повинні мати різні конструкції: пряма мова уживатися і до,                  і після слів автора, слова автора посередині прямої мови.

Немає коментарів:

Дописати коментар