Вітаю на блозі словесника. Сподіваюся, що інформація буде цікавою та корисною для Вас

Вітаю на блозі

понеділок, 18 січня 2021 р.

18.01.2021 (9 клас)

Розділові знаки в складнопідрядному реченні з кількома підрядними

1. Використовуючи відео з попереднього уроку, повторіть теоретичний матеріал.
2. Опрацювання теоретичного матеріалу за таблицею

Правило

Приклади

1. Між однорідними підрядними реченнями, що не з'єднані сполуч­ником сурядності, ставиться кома

...Ми дивились довго, як хмаринка тане,... як синіє синь, як колише вітер струни павутинь (М. Риль­ський).

2. Між однорідними підрядними реченнями, що з'єднані неповторю­ваними сполучниками і, й, та, або, чи, кома не ставиться

Ми підійшли до наметового містечка, коли вже зовсім звечоріло і коли вівчар гнав з поля отару.

3. Між однорідними підрядними реченнями, якщо вони поширені й мають свої розділові знаки, ста­виться крапка з комою

Люблю дивитись, як повільно падає сніг, покриваючи землю білою, мов сукня нареченої, ковдрою; як потім цей сніг тане, даючи простір для буйноцвіття.

4. Між однорідними підрядними реченнями, якщо вони з'єднані пов­торюваними сурядними сполучни­ками, ставиться кома перед другим і наступними сполучниками

Цим поглядом було сказано і яка це несподівана зустріч, і яка вона приємна, і яка радість від побачення нестримна.


3. Робота з текстом з елементами конструювання та аналізу.

Додайте до складнопідрядного речення ще одне під­рядне і запишіть. Проаналізуйте, чи завжди слід повторювати сполучник, якщо підрядні речення однорідні?

1. Хоч  небо   ще  тільки-тільки  почало  жевріти, хоч...,  на березі вже  сиділи рибалки.  

2.  Я люблю дивитися, як сходить сонце і ... .

3. На цих бідних неродючих землях ми посадимо гай, щоб піднявся він і скрасив пустир,  ...  .

4. Діти довго дивились, як хмарки танули в небі, ... .

5. Здавалося, що лісу не буде кінця, ... .

 4. Конструювання синтаксичних конструкцій за схемами-моделями.

Відновити схеми-моделі складнопідрядних речень з кількома підрядними, уставивши потрібні розділові знаки.

1. [ ... ] (так що (поки ...) ...).

2. [ ... земля (яка ...) (яка ...) і (яка ...) ... ] .

3. [ ... ] (бо (якщо ...) ... то ...) .

4. [ ... ] (якщо ...) і (якщо ...) .

5. (Коли ...) (коли ...) (коли ...) [ ... ] .

За поданими 2–3 схемами-моделями скласти складнопідрядні речення з кількома підрядними. Розставити потрібні розділові знаки, обґрунтовуючи уживання їх.

 5. Виписати складнопідрядні речення:з однорідною підрядністю; з послідовною підрядністю. Розставити розділові знаки, пояснити їх уживання за допомогою правил.

1. Запорозька Січ стає місцем де формуються воєнні таланти де гартуються сталеві характери, де запалюються патріотизмом серця і сповнюються ненавистю проти всякого гніту (О. Опанович).

2. Козаки обирають наказним гетьманом Івана Богуна який уживає всіх заходів щоб перетворити козацький табір на неприступну фортецю (І. Лисенко).

3. Дослідники давніх часів Русі вважають, що волхви досконало володіли бойовим мистецтвом яке містило в собі ті елементи які ми сьогодні можемо побачити в боротьбі самбо ушу карате (М. Слабошпицький).

4. Знаємо тільки що автор книжки походить із знатного козацького роду і що він одержав прекрасну освіту (М. Слабошпицький).

5. Братство в Києві підтримувало зв’язки з групою вчених що жили в Києво-Печерській лаврі де була своя друкарня в якій виходило багато книг найрізноманітнішого змісту (М. Слабошпицький)


Немає коментарів:

Дописати коментар