Вітаю на блозі словесника. Сподіваюся, що інформація буде цікавою та корисною для Вас

Вітаю на блозі

четвер, 16 лютого 2023 р.

16.02.2023

 

Контрольний твір на тему: «Чи завжди гроші породжують бездуховність?»(за трагікомедією Івана Карпенка-Карого «Сто тисяч» і сучасним життям)

1. Заповніть кросворд



2. Опрацюйте довідковий матеріал

Поява грошей породжує у суспільстві ряд негативних явищ: заздрість, жагу до збагачення, накопичення капіталу незаконним шляхом, згасання моральних якостей людини. У літературі починають з’являтись твори, які мають на меті застерегти читачів від пагубного впливу грошей. Карпенко-Карий починає працювати над трагікомедією «Сто тисяч»,  первісна назва якої «Гроші». Він ставить собі за мету висміяти негативні явища, які побутували у 80-90-х роках XІстоліття.   Прагнення збагатитися будь-яким способом призводило до знецінення духовних цінностей. На другий план відходили такі поняття як добро, любов до ближнього, взаємодопомога, справедливість. Людство потопало у брехні, здирстві, підступництві заради збагачення. Для деяких сільських багатіїв накопичення капіталу ставало метою життя. В цей час письменники створюють таких героїв як Герасим Никодимович Калитка, наділяючи їх негативними рисами .

 Як карають фінансових злочинців у наш час, за якою статтею?

Стаття 199.

Частина І.  «Виготовлення, зберігання, придбання, перевезення, пересилання, ввезення в Україну з метою збуту або збут підробних грошей, державних цінних паперів чи білетів державної лотереї, - караються позбавленням волі на строк від трьох до семи років.

Частина ІІ. Ті самі дії вчинені повторно, або за попередньою змовою групою осіб чи у великому розмірі, - караються позбавленням волі на строк від п’яти до десяти років.

Частина ІІІ. Дії, передбачені частинами першою або другою цієї статті, вчинені організованою групою чи в особливо великому розмірі, - караються позбавленням волі на строк від восьми до дванадцяти років з конфіскацією майна».

 


Про Калитку

         Сина Романа він хоче оженити на дочці великого землевласника Пузиря, сподіваючись отримати значний посаг: «Не треба мені ні доброго хліба, ні доброго борщу, бо чим краще спече, а смачніше зваре, тим більше робітники з'їдять... Мені треба невістку з приданим, з грішми...» В першу чергу, його цікавить скільки Пузир дасть приданого за дочкою грішми. Таким чином, на вівтар своєї жадоби Калитка готовий покласти не лише свої сили й життя, але й майбутнє власного сина.

Отож, заради наживи Герасим готовий  пожертвувати щастям свого сина, позбавивши його права самому обирати супутницю життя.

         Думки інших, почуття, роздуми він перетворює на гроші: «Ох Бонавентура Бовтурович, все то добре, що ви кажете, тілько речі ваші – не гроші, за них земельки не купиш, а тут грошей, грошей, грошей треба. Ось під боком лежить земелька, а я слину ковтаю. Та яка земелька? Неперепахана, ставок рибний, і з моєю – межа з межею!»

         Інша репліка з діалогу з Бонавентурою: «Ви ударяйте на гроші – гроші всьому голова». Ці слова вказують на пріоритети головного героя, який найбільшою святинею вважає гроші.

         Його скнарність переходить усі межі. Він спекулює навіть релігійними поняттями і принципами. У робітника він забирає половину хлібини, мовляв, «гріх у неділю снідать». Коли жінка збирається їхати до церкви, не дає їй коней, каже, що «худобу ганять в празник гріх». 1 авторитетно додає: «Блажен чоловік, іже скотину милує». Його справжня «філософія» шита білими нитками: «Скотина гроші коштує».

         Калитка сердиться на Копача за те, що той багато їв під час обіду Він ніколи не п'є за власні гроші, бо «від своєї горілки у грудях пухне».

         Жадоба до грошей призводить до духовної деградації людини. Саме гроші стають для нього найвищим авторитетом, а, так би мовити, людське ставлення до людини, натомість, повністю знецінюється: «робітники й собаки надворі повинні буть»; «обіцянка-цяцянка, а дурневі — радість»; «кругом, кругом моє»; «бери і в свого, і в чужого»; «лупи та дай»; «гроші всьому голова»; «Ой, Пузирі! Глядіть, щоб ви не полопались, а замість вас Калитку розіпре грошвою ...»

         Апогей такої філософії змальовується у останній, 12-й яві четвертої дії. Коли, одурений на спробі купити сто тисяч фальшивих грошей, Калитка втрачає надію придбати землю сусіда Смоквинова, — він намагається накласти на себе руки. Якщо Копач, за характеристикою самого Калитки, «хоч голий, та веселий», то Герасим Калитка на втрату грошей реагує так: «Краще смерть, ніж така потеря».

У комедії Карпенка-Карого «Сто тисяч» зображено силу, яка перетворює людину на ненажеру, яка викорінює з душі людської те добре і святе, що заложив туди сам Бог. І сила ця — гроші).

           Дана проблема дуже гостро постає і у наш час. Наше суспільство вбачає щастя у грошах. Але чи це насправді так? На сьогоднішній день за гроші можна купити те, що раніше не продавалось: освіта, людяність, положення у суспільстві, материнство. Все частіше ми стаємо свідками продажу внутрішніх органів, рідних дітей. Людство деградує з небаченою швидкістю  і це жахливо.

 

Момент істини

То чи завжди погано мати багато грошей?

 «Важливими є не самі гроші, а те, як їх застосувати»)

Проблема влади грошей — наскрізна і «вічна» проблема у світовому мистецтві. Психологічний тип людини, одержимої жадобою до збагачення давно відомий у літературі —Плюшкін у М. Гоголя, Гобсек — в О. де Бальзака, Гарпагон — у Мольера. Та якщо названі письменники лише роблять припущення про те, що призвело їхніх героїв до певного психологічного стану, абсурдності дій, то І. Карпенко-Карий розкриває проблему детально.

 Завдання: написати чорновик твору: «Чи завжди гроші породжують бездуховність?»(за трагікомедією Івана Карпенка-Карого «Сто тисяч» і сучасним життям)

Немає коментарів:

Дописати коментар