Вітаю на блозі словесника. Сподіваюся, що інформація буде цікавою та корисною для Вас

Вітаю на блозі

середа, 16 квітня 2025 р.

17.04.2025

 

Юрій Винничук. «Місце для дракона». Парадокс: дракон Грицько – поет і християнин.

Завдання:

-   пояснити підтекст твору, зрозуміти задум автора;

-   розкрити алегоричність образу дракона Грицька;

-   навчитися розрізняти добро і зло в повісті-казці.

 


Прочитайте

Добро і зло в повісті Юрія Винничука помінялися місцями: люди стали потворами, а дракон Грицько більш людяний, ніж мешканці галицького князівства Люботин, де відбуваються події. Ми розуміємо, що автор, змальовуючи персонажів, використовує алегорію. За словником, „алегорія — спосіб двопланового художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями“.

У чому ж алегоричність образів казки-повісті „Місце для дракона“?

Дракон в усній народній творчості

1. Великий.

2. Триголовий.

3. Дихає полум’ям, щоб випалит

4. Завдає людям шкоди.

5. Забирав  як жертву людей, тварин.

6. Мав тільки звірячі інстинкти.

Дракон Грицько

1. «Завбільшки з вола».

2. Мав одну голову.

3. «Задирає голову, щоб не обсмалити дерева».

4. «Ні на кого не нападає, нікого не вбиває».

5. Харчувався травичкою і листячком, різними ягідками, дикими яблуками й грушами.

6. «Голову мав тямущу, бо хутко навчився говорити по-людськи»; був талановитим; складав вірші.



Більше дізнатися про драконів можна на сайті. 

Головний герой твору Ю. Винничука — схожий на метелика добрий дракон Грицько, який складає вірші. В образі дракона письменник зобразив щиру людину, яка не прагне робити іншим зла. Вона талановита, розумна, мрійлива, наївна та довірлива, на відміну від князя — підступної, підлої людини, яка заради досягнення своїх цілей здатна йти до кінця, руйнуючи все на своєму шляху, навіть людські долі. Такі особистості, як князь, уміють увійти в довіру, а потім зрадити друзів, морально знищивши їх.



Дракона пустельник називав християнином. У християнстві є сім смертних гріхів: гординя, марнославство, жадібність, гнів, блуд, обжерливість, зневіра, заздрість. Дракон не мав ні одного із цих гріхів, у нього були чесноти, протилежні гріхам.

                                                               милосердя

                                       віра                                                совість                 

 

                                                        християнин

 


                                  Бог                                                       непохитність

   

                            доброта                                            смиренність

 

                                                                 любов

Єдиний гріх дракона – це те, що він пішов проти своєї природи і, живучи за Божими законами, уподібнився людині. Отже,  Грицько - щирий та розумний дракон із доброю душею, справжній християнин. ™ «Вдячний долі, що дала мені хоча б в останній день відчути себе людиною. Не можуть люди бути гіршими від звірів».

Перед нами парадокс: дракон Грицько (який  мав  би уособлювати зло) є поетом і християнином. Григорій - поет, мислитель і...дракон.



ПРАКТИЧНИЙ БЛОК
1. Заповніть кросворд. Надішліть скрін.


 



    Питання для самоконтролю.

-   Яким в усній народній творчості зображують дракона?

-   Яким був дракон у повісті-казці «Місце для дракона»?

-   За яких умов познайомився Пустельник із драконом, які в них склалися стосунки?

-   Що зробив князь із Грицьком?

-   Чому загинув дракон Грицько?

-   Що втілює письменник в алегоричному образі   дракона?


Завдання:

Прочитати уривки повісті-казки за підручником або послухати тут


четвер, 13 березня 2025 р.

14.03.2025


Написання не та ні з  прислівниками.


1. Запишіть тему та дату уроку.

2. Перегляньте навчальне відео, виконайте завдання, що пропонуються у відео.

3. Робота з підручником: опрацювати § 69, виконати вправи 2, 5, 7


13.03.2025 (7 клас)

 

            Контрольна робота "Характер і доля людини" та

                               "Краса людських взаємин».                

                                             Досліджує мовлення  ГР4                                             

Виконайте завдання, правильні відповіді записуємо до зошита повністю.

 З 1-6 питання по 1 балу

1 У творі "Віють вітри, віють буйні..." Володимир Винниченко розповідає про

а)  дитячі страхи і здатність до співчуття

б) про вітри, які віють у різні пори року

в) про самотнього діда Петра

г)  про бідну кріпацьку родину

 

2 НЕПРАВИЛЬНИМ є твердження щодо вірша «Кольорові миші»:

а) суд над Анною відбувається в ХVІІ столітті

б) сусід не розуміє таланту дівчинки Анни

в) сусідські діти закинули свої цяцьки

г) сусід сказав, що Анна літала на мітлі

 

3 Чому Яринка жила з дядьком та тіткою? ("Метелики в крижаних панцирах")

а) батьки загинули в автотрощі

б) для її здоров'я було потрібне чисте сільське повітря

в) мала проблеми у стосунках з мачухою

г)  батьки працювали за кордоном

 

4 Який парадокс був у стосунках Павла Степановича та учнів школи? (Анатолій Дімаров "На коні й під конем")

а) він міг бути другом кожному учневі, а батькам не скаржитися

б) він ніколи не кричав, але боялися його всі учні школи

в) він завжди відпускав без пояснень винного, а наказував невинних учнів

г)  він ніколи не робив записи у щоденник

 

5 Яка причина не дозволила Андріану ("Щоденник ельфа") поїхати у літній англомовний табір?

а) Мама не дала грошей на поїздку  

б) Тато травмувався і не міг ходити 

в) Табір скасували

г) Андріан сам передумав їхати до табору через дівчину, в яку закохався

 

6 Який висновок робить Андріан ("Щоденник ельфа") зі своїх літніх пригод?

а) Коли все летить шкереберть, то нічого не має сенсу 

б) Літо може бути чудовим, навіть якщо спочатку все виглядає безнадійно

в) Справжнє задоволення приносить лише відпочинок 

 г) Варто залишатися вдома і не ризикувати

 

7 Установіть відповідність між твором та словами-асоціаціями до них

(2 бали)

1 пограбування, крісло колісне, дощ, ДТП            А) «Кольорові миші»

2  сірий сусід, осінне листя, суддя,вирок               Б) "Щоденник ельфа"

3   дитина асфальту,квасолька,р.Стрий                  В)»Климко»

4  сіль, діжурка, сукня у троянди           Г) "Метелики в крижаних панцирах"

 

8 Назвіть героя та твір про якого автор дає таку характеристику    «…він владика, цар і бог над речами та людьми, де слово та плач його- закон для мами , тата…»(2 бали)

 

 9  Установіть відповідність між героєм та назвою твору (2 бали):

     1. Наталя Миколаївна             А) «Метелики в крижаних панцирах»
     2. Анна
                                      Б) «Климко»
     3. Андріан                                 В) «Кольорові миші»
   
 4. Санька                                   Г) «Щоденник ельфа»
                                                        Д) «Віють вітри, віють буйні»                                                                                       

                                

                                    Письмово взаємодіє ГР3

Напишіть лист одному із літературних героїв творів, що вивчалися в цій темі.(12 балів)

План листа до літературного героя

1. Вступ
Привітання (звернення до героя).

Представлення себе (коротко: хто ви, звідки, чому пишете).
Причина написання листа (захоплення твором, бажання поспілкуватися, питання до героя).
2. Основна частина
Враження від вчинків характеру героя.
Аналіз його дій та рішень у творі (підтримка чи критика).
Поради або запитання до героя.
Як його історія вплинула на вас або ваше життя. Чого ви навчилися в героя? Чи хотіли б мати такого друга?
3. Висновок
Подяка за відповідь (або надія, що герой відповість).
Побажання для героя (якщо доречно).
Прощання.

13.03.2025 (8 клас, література)

 Особливості композиції повісті Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути»

1. Запишіть дату та тему уроку до зошита.

2. Виконайте тестові завдання (письмово)

1. На кого хотів бути схожим Славко? (0,5 б.)

А. На батька. 

Б. На Юлька.  

В. На вчителя географії. 

Г. На тренера.

2. Що відповів Андрій Степанович  на бажання Славка стати фехтувальником? (0,5 б.)

А. «Група повністю укомплектована».

Б. «Група повністю укомплектована, однак приходь».

В. «Група буде укомплектовуватись з наступного року». 

Г. «Секція з фехтування працювати не буде».

3. Що стали казати про Беркуту через півроку тренувань? (0,5 б.)

А. Що він не виправдав сподівань матері. 

 Б. Що він гідний син своїх батьків.

В. Що він найздібніший учень Андрія Степановича.  

Г. Що він майбутній республіканський чемпіон.

4. Яке розчарування спіткало учнів 7-Б класу? (0,5 б.)

А. Скасували екскурсію на  канікулах.

 Б.  Захворіла класний керівник.

В. Вони програли у футбол учням 7-А класу. 

Г.  Славко Беркута не здобув кубка у змаганнях.

5.  Установіть  відповідність (1  б.)

Герой                                                   Вчинок

1.Славко Беркута                   А. Рятує сороку з  переламаним  крилом.

2.Стефко  Вус                         Б. Страждає через невіру однокласників

3.Юлько  Ващук                    В.Вірить  у  невинність  Беркути.

4. Лілі   Теслюк                     Г. В  міліції  називає чуже  прізвище  замість  свого.

                                                 Д. Не  боїться   пити  вино  на  вулиці.

 

6. Вкажіть рису характеру  Юлька, яка була  домінуючою? (1  б.)

7. Назвати героя, про якого говориться у  цій  цитаті  з  тексту:                     « І  від  лагідного  батькового  руху, від  ласкавого  «мій  хлопчику» …   раптом відчув себе  сильним  і  здатним  довести  власну  правоту. Бо  ж  могло бути інакше.  Бо  тато  міг також  сказати:  « Один раз повірили –досить. Досить.» (1  б.)


3. Опрацюйте паспорт твору. Доповніть елементи композиції відповідними розділами твору.

Паспорт твору Шпага Славка Беркути”

·        Жанр: психологічна повість.

·        Тема: розповідь про школу і непрості стосунки підлітків-однокласників, їхнє навчання, дозвілля, життя поза навчальним закладом.

·        Ідея: возвеличення прагнення героїв твору знайти свій шлях у життєвому просторі.

·        Основна думка: зброя не має своєї волі і не несе відповідальності, у чиїх руках вона опиниться .

·        Особливості композиції : незвичайний інтригуючий початок, розвиток подій рівномірно стосується кожного головного героя, чітка характеристика дітей автором, символічний початок і закінчення твору.

·        Експозиція : непередбачувана ситуація, у результаті якої відбувається пізнання ціни дружби.

·        Зав’язка : знайомство з головними персонажами.

·        Кульмінація : суд учнів над Славком Беркутою.

·        Розв’язка : закінчення як у казці.

Головні персонажі : Славко Беркута, Юлько Ващук, Стефко Вус, Лілі Теслюк.